“Седя и старея” Петър Ванев - Pierrot 2008
Четох едно интервю на Нико Тупарев, в което той определя идващото поколение като беззъбо. Не е първият, надали ще е и последният. Само, че стана поредният, а това на мен ми е достатъчно. Какво толкова му е на новото поколение и какъв му е проблема с нас?! Григор за втори път споменава за това с удивителна търпимост, въпреки, че първосигналната аларма на децата - блогъри работи безотказно. Непрекъснато се говори за децата, учениците и студентите, колко са били глупави и недоучени, как в домовете не се възпитават на нищо и елементарното добро въпитание им е чуждо като ДНК-то на земноводно на Марс. Да де, но така са говорили и нашите родители за нас и нашите набори. Дали всъщност?
Преход между поколенията се осъществява на няколко нива - информационен, технологичен и културен. Най - общо де! Информационен - начини за добиване и обработване на информацията, и отпадане или изграждане на нови предразсъдъци при анализирането на вече придобитата информация. Технологичен - радиото и видеото, и стига толкова примери. Културен. Точка. Последното ( като математик - лайк ) е сбор от първите две, плюс тайна съставка. Културният преход никога няма да се хареса на отиващото си поколение и никога няма да бъде разбрано от идващото. Това е факт. Но в един момент, когато елементарни факти и събития станат мистика за учениците, когато правото е право само защото е право ( а не седнало - игра да думи ) за кандидат-студентите, а 12-годишните пикли в тролея си говорят за пишки, то преходът губи своят нормален смисъл, и остъпва място на един прост въпрос - “След мен какво? Потоп?”. Всяко следващо поколение се кланя на някаква си негова идеология, има някаква линия на поведение и преследва негови си мечти. Ама това следващото преследва като бясно идеята “Да си хай-тек и да си гъзе.” Винаги следва да има нещо съзидателно в идеите на хората, ама идващите след нас са деструктивни хорица. В бъдещето, в България, семействата са щели да станат по западен тертип - машинално работене и отглеждане на деца. А сега как е? Немашинално? Имал съм толкова брутални сцени с ученици и техните родители, че просто не ми се говори. И то не от постъпките на децата! И аз съм бил тинейджър, и съм палил гуми и съм чупил прозорци, и съм псувал и бягал от разгневени продавачи. О да! Но родителите ми не отричаха това ми поведение, те се стараеха да ме предпазят от вредните му изпарения и да ми покажат гнусните грешки на ежедневието. А сегашните родители стимулират децата да са своенравни и необразовани тапири. С едно - единствено нещо ( това е като рекламата на бат, Джони “Крачещият” Уокър ! ) - с пасивност и страх от последиците! Мълчат, за да не стане по - зле. Ей, ама като те е страх да й беше свършил на циците бе тъпак! Работата била важна! Да бе. Сегашният преход няма да е преход, ама ще е подлез. От едно търсещо общество със скритото наследство на комунистическата идеология, ще видим едно геъмърско и високо технологично поколение, което ще срича и пише супер грозно с химикал. Което ще го вдига само след три шота, и ще ходи на театър за да се хвали, че е видяло на живо Алекс Сърчаджиева. Последващото поколение ще е това, което ще избяга от този отрицателен стереотип и ще търси самоусъвършенстване. Защото лапетата след нас са всичко друго, но не и обещаващи.
А ти какво ще го направиш? А освен, че ти пука, дали имаш представа за какво става дума или просто ти е през оная работа? И ти ще станеш дядо, О!, велики покорителя на дансинга на Син Сити! А тогава?

12 responses so far ↓
GaN // фев 22nd 2008 at 1:22 am
Аз не коментирах, но следях “сблъсъка” между Voxy и Григор. Относно спора, истината е някъде по-средата. Нито единия, нито другия изчерпва темата като хората и дава широк поглед върху картинката, но това е нормално. Всеки мисли в някаква рамка независимо дали го осъзнава или не.
Колкото до твоята статия, ще кажа само едно - много съм съгласен с това за родителите! Според мен именно родителите носят най-голяма част от “вината”, децата да са такива или онакива - и аз имам много лични примери.
Преди 5-6 години имаше едно проучване ли какво беше забравих, където се твърдеше, че над 80% от родителите изобщо не ги бива за такива. Какво повече да кажем след тази статистика…
pierrot // фев 22nd 2008 at 7:12 am
Както имаше един лаф “Всеки гледа от неговата си камбанария”, което както казваш е нормално. А и тази картина има ли изчерпване?!
Не смятам, че някой някога е готов за родител, каквото и образование или родители да има. Трябва да искаш да станеш и да си в състояние за оценяваш и търпиш грешките, които допускаш. А, и да не си егоист - себераздаването е според мен от изключителна важност.
GaN // фев 22nd 2008 at 11:12 am
Напълно съгласен! Ясно е, че родител не се става лесно и че не може предварително да “прочетеш” какво да правиш.
За сметка на това обаче, тези, на които им липсват първите 7 години, или някое друго важно “образование” - нема да стане добро от тех
Неуловима // фев 22nd 2008 at 12:27 pm
12-годишните лигли в тролеите си говорят за пишки, защото са 12-годишни лигли, какво е обаче оправданието на 30+ годишни жени да правят същото? Некачествено поколение се оплаква от следващото. А какво очаква да бъде?! В крайна сметка то го е създало по свой образ и подобие, както пишеше в библията по един друг въпрос…както и да е. Нищо не печеля от това да убеждавам някого, че не съм дебил, щом той вече е решил, че съм такава. Но е неприятно това отношение - все едно ни оплакват живи. Тъпо е да имаш лошо отношение към детето, когато родителят не си е свършил работата. Тъпо е да казваш за чуждото дете е невъзпитано, когато твоето псува повече от каруцар. Тъпо е да виниш децата, че са необразовани, когато учителите им са от твоето поколение и вземат пример от теб. Това е.
pierrot // фев 22nd 2008 at 10:15 pm
Надявам се не мислиш, че съм имал впредвид теб, защото звучиш обидено?
Ще ти отговоря отзад напред - виня ги, защото учителите ( 90%) не са от нашето поколение и вместо да се развиват, те се вдлъбват. Част от нашето поколение предвижда ужаса, който може да настъпи след 10 или 15 години и ще се опита да не го допуска - с пример или възпитание на собствените си деца.
Въпросът има и друга страна: страха да действаш! Гледат отстрани, пият студено “Шуменско” и си мислят, че те не са такива и нищо не зависи от тях. А 30-годишна жена, която говори в автобуса за пишки или е напушена, или е много елементарна. А защо смяташ, че ние сме некачествено поколение?
Неуловима // фев 23rd 2008 at 5:41 pm
Имах предвид поколението на Григор. Сега на въпроса защо мисля, че е некачествено - корумпираните лекари са от неговото поколение, лошите учители са от неговото поколение, голяма част от сегашните депутати са от неговото поколение и т.н. И аз трябва да съм изпълнена с възхищение към тях?
pierrot // фев 23rd 2008 at 7:26 pm
Така да, права си. Аз май повече имам впредвид нашето поколение и учениците след нас - разликата от десетина и повече години е достатъчна донякъде за разделяне на две поколения.
Albinos // фев 24th 2008 at 12:45 pm
Хубавото на младото поколение (не, че ние сме от старото де
) е, че израства без предразсъдъци и комплекси. Лошото е, че потенциала, какъвто е заложен в него, а той не е малко, не се доразвива и не се използва. И тук вината пада върху родителите и учителите.
яна боянова // фев 24th 2008 at 9:13 pm
Нямате идея, онези от вас, които още не гледат деца, колко е голяма пропастта между нашето детство /възрастта 30+/ и сегашното битие на децата, между нашите перспективи едно време и техните днес, между нашите претенции към живота и техните. И това са в голяма степен естествени процеси, информационни революции или както искате го наричайте. Човек може безкрайно да се самораздава за детето си и пак да не успее да му предаде част от своите ценности. Същото важи и за учителите. Днес светът е твърде шарен, възможностите - безброй, авторитетите - също. Нали не мислите че горките родители плюс няколко качествени учители могат да моделират децата?
pierrot // фев 24th 2008 at 9:52 pm
О не, не мисля. Но съм напълно наясно, че възпитанието у дома е възпитание, което те формира до живот. А аз съм отраснал в много голямо за българските представи семейство с много стари традиции, и наученото в дома е нещо, което не можеш да зачеркнеш.
Учителите са хората, които са първи те въвеждат в света извън мама и тате. Ако те се държат като парцал с теб, то ти имаш голям шанс да станеш такъв. Ок Яна, светът наистина предлага сто пъти повече от преди, но кой може да ти помогне да отсееш? Кого ще потърсиш за съвет? На каква основа ще стъпиш?
И btw, много вдигаш летвата за поколенията. 25-6 + е поколението, което е коренно различно от настоящите деца…
Неуловима // фев 27th 2008 at 6:33 pm
Проблемът е, че някои си мислят, че щом следващото поколение е различно и има други ценности, значи е по-лошо. А това са грешни разсъждения. Как да обясниш…
nin // фев 28th 2008 at 9:10 am
Според мен и сред предишните поколения е имало толкова лумпени, но те са били такива по друг начин, уж по-знаещи, но не всъщност, това не променя нищо според мен.
Съгласен съм за деструктивността на сегашното поколение, но мисля тя изпъква толкова заради социалния комформизъм на предишните по-стари поколения. Те са били научени, да вървят в строя и така и в личния си живот.
Що се отнася до родителите и аз съм имал работа с тях. Това, което разбрах е и по-лошо от това, което си писал. Някои от тях, по-простите, са установили като съвременна ценностната система “ако не ебеш теб ще те наебат” и е шокиращо, че те учат децата си на това. Те със всички сили помагат за деградацията на децата си.
Leave a Comment